Obecnie z Facebooka na całym świecie korzysta ponad 2 miliardy osób, natomiast np. z Instagrama 800 milionów – zwłaszcza ludzi młodych. Można więc śmiało stwierdzić, że są to kanały, które powinny zawrzeć się w strategii marketingowej lokalu gastronomicznego – możemy tam przecież tworzyć wydarzenia, przedstawić swoje menu czy pokazać atrakcyjne zdjęcia dań…

Ale czy tak łatwo jest dotrzeć do swoich potencjalnych klientów?

Wydaje się to banalnie proste. Mamy już fanów naszej strony, więc regularnie wrzucamy kolejne posty, by przypomnieć im o sobie i przedstawić atrakcyjną ofertę. Szkoda tylko, że widzi je tylko 30-40% śledzących nas osób. Powstaje pytanie – Co robię źle? Być może nic, lecz algorytm Facebooka (I Instagrama) jest tak skonstruowany, by nie dopuścić wszystkich fanów do naszych treści. Wcale nie mamy trudniej od konkurencji – wszyscy mierzą się z tym samym wyzwaniem. Jak więc możemy efektywnie dotrzeć do pozostałych osób w ramach tej platformy?

Reklama płatna (kampanie sponsorowane)

Tworzenie treści sponsorowanych kojarzy się z działaniem niezwykle drogim – nic bardziej mylnego. Przy odpowiedniej optymalizacji jesteśmy w stanie wykreować efektywną reklamę, która przyciągnie użytkowników na nasz fanpage, stronę internetową i przede wszystkim do naszego lokalu. Minimalna dzienna stawka reklamowa wynosi 2zł (niedużo, prawda?), a ponadto mamy możliwość ustawienia górnej granicy wydatków w danym okresie, dzięki czemu nigdy nie wydamy pieniędzy, których sobie na ten cel nie odłożyliśmy.

System reklamowy Facebooka wyróżnia kilka form promowania treści, dzięki czemu możemy wybrać tę, na której nam najbardziej zależy. Cele marketingowe kampanii dzielimy na przykład na:
– Rozpoznawalność marki (docieranie do osób, które prawdopodobnie będą zainteresowane naszą firmy)
– Zasięg (zakomunikowanie treści jak największej liczbie osób)
– Ruch (skierowanie osób na stronę internetową lub w inne miejsce docelowe w sieci)
– Wyświetlenia filmu (pokazanie video szerszej grupie odbiorców)
– Aktywność (dotarcie do potencjalnych klientów np. poprzez promowanie wydarzeń).

Największą zaletą systemu Facebook Ads jest możliwość docierania do konkretnych osób poprzez między innymi:
– Geolokalizację (np. osoby mieszkające na osiedlu, na którym znajduje się nasz lokal)
– Remarketing (np. osoby które odwiedziły naszą stronę internetową w ciągu ostatnich dwóch tygodni)
– Zainteresowania (np. lubiący kuchnię meksykańską lub futbol)
– Dane demograficzne (m. in. płeć, wiek, wykształcenie, zawód)
– Zachowania (np. zaangażowani kupujący lub często podróżujący)

Facebook wie o użytkownikach naprawdę dużo. Możemy dotrzeć np. do osób które niedługo mają urodziny (zachęta do zorganizowania przyjęcia w naszym lokalu) lub mężczyzn w nowym związku (impuls do zabrania partnerki na kolację). Możliwości odnajdywania osób o danych profilach są na Facebooku na bardzo zaawansowanym poziomie. Tylko od nas, naszej znajomości grupy docelowej, a także pokładów naszej kreatywności zależy sukces naszej kampanii płatnej.

Ale co właściwie mam reklamować?

No właśnie.. reklamy lokalu gastronomicznego są efektywne tylko pod jednym warunkiem – jeżeli jego treść (zarówno pod kątem merytorycznym, jak i wizualnym) jest zachęcająca. Reklama typu „Jesteśmy lokalem X, koniecznie przyjdź właśnie do nas” nie zadziała. Powinniśmy klientom zaoferować coś wartościowego, co przyciągnie ich uwagę i sprawi, że nasz przekaz zostanie zauważony. Zastanówmy się więc nad promowaniem np.:

  • najlepszych dań lub nowości w naszym menu (Pizza tygodnia? Nowy drink w karcie?)
  • promocji sprzedaży (Dwa piwa w cenie jednego? Drugi dowolny produkt za 1zł?)
  • wydarzeń cyklicznych lub okolicznościowych (PubQuiz, koncerty, karaoke, mecze piłki nożnej?)
  • … zastanów się, co jeszcze możesz zaoferować swoim klientom?

Jeżeli potrzebujesz pomocy przy tworzeniu kampanii płatnych w mediach społecznościowych lub jesteś zainteresowany specjalnym szkoleniem z tego zakresu odezwij się do nas – jesteśmy po to, aby pomóc.

Kontakt

About Author

Karol Siódmiak

Karol Siódmiak

W New Entertainment zajmujący się jej strategią marketingową, a także rozwijaniem tej sfery w postaci usług dla gastronomii. Fan Facebook Ads i video marketingu. Prywatnie miłośnik bilarda i Netflixa.