Chyba każdy z nas słyszał choć jedno z pojęć wymienionych w tytule. Niektórzy używają je zamiennie, inni natomiast twierdzą, że to dwie odrębne dziedziny. Faktem jest, że przenikają i łączą się wzajemnie. Jednakże warto poświęcić chwilę na zdefiniowanie cech charakteryzujących marketing i Public Relations.

Public Relations – pozytywna więź z odbiorcami

PR, w prostym ujęciu, to zarządzanie procesami komunikacji pomiędzy klientami a organizacją. W głównej mierze jest to osiąganie pozytywnych i wzajemnych relacji z otoczeniem poprzez proste i prawdziwe komunikaty wysyłane do odbiorców.

No dobrze, ale co to daje nam – osobom zarządzającymi swoją własną działalnością, np. lokalem gastronomicznym?
PR sprawia, że ludzie zaczynają mówić o nas, jako marce, w pozytywny sposób i mówią o nas nieustannie. Stajemy się znani, niezależnie od tego, jaki rodzaj działalności wykonujemy. Dzięki pozytywnemu wizerunkowi łatwiej udaje nam się wyjść z kryzysów, które, jeśli się dotychczas nam nie wydarzyły, to zdarzą się na pewno (😊), gdyż jest to nieodłączny element prowadzenia działalności.

Marketing – kup to!

Początkowo marketing uważano za proces dystrybucji towarów i usług od producenta do końcowego nabywcy. Aktualnie definiuje się go jako promowanie informacji o marce, jej produktach i usługach. Ukierunkowany jest na działania sprzedażowe, a końcowym efektem jest zaspokojenie potrzeb klientów. Marketing pomaga także dostosować ofertę do wymagań naszej grupy docelowej. Wszystko to prowadzi do jednego wniosku – marketing ma generować zyski.

Różnicować czy zintegrować?

Celem marketingowców jest dotarcie do właściwych grup docelowych i sprawienie, aby myśleli, wierzyli lub wykonywali działania ukierunkowane na sprzedaż. Natomiast Public Relations polega na promowaniu firmy lub marki poprzez tworzenie pozytywnych relacji komunikacji pomiędzy firmą a klientami.

Inna różnicą jest kreowanie sposobu wyboru produktu przez klienta. PR bazuje na zaufaniu. Dzięki wykreowanym pozytywnym emocjom na temat naszej marki istnieje dużo większe prawdopodobieństwo, że klient wybierze nasz produkt nie raz, a wiele razy. Natomiast dzięki dobrze prowadzonej komunikacji marketingowej klient podejmuje decyzje na podstawie cech produktu, ceny lub dobrej jakości.

Inną ważną kwestią jest to, iż marketing jest działalnością stosunkowo krótkookresową, podczas gdy PR osiąga korzyści w dłuższym okresie czasu.

Co je łączy? PR wspiera akcje promocyjne, które przypominają i informują klientów o naszych ofertach. Wspomaga zapamiętanie marki i budowanie jej pozytywnego wizerunku, a także rozpowszechnia komunikaty o promocjach i produktach.

Więc jakie działania mam wdrożyć w swojej firmie?

Warto po prostu pamiętać, że PR i marketing TO NIE TO SAMO. Ale granica pomiędzy nimi jest bardzo cienka! Bez Public Relations nie uda się stworzyć odpowiedniej komunikacji marketingowej, z czego (na szczęście) zdaje sobie sprawę coraz więcej przedsiębiorców. Nowoczesne techniki marketingowe pozwalają na łączenie tych dwóch dziedzin bez uszczerbku na wizerunku. Stosując skoordynowane działania z obszaru PR i marketingu jesteśmy w stanie osiągnąć dużo lepsze zyski.

Takie rozwiązania stosujemy także w naszych działaniach i jesteśmy otwarci na nowe wyzwania😊. Jeśli Ty także chcesz dowiedzieć się jak możesz rozbudować swoją aktualną komunikację z klientem – skontaktuj się z nami.

Oto kilka przykładów kampanii reklamowych oraz wizerunkowych 🙂

Kampanie reklamowe
Rekrutacja Amazon
Sukces Deichmann na Facebooku

About Author

Kasia Masełko